W dniu 19.11.2014 r., w budynku ZSP nr 2 w Krośnie, odbył się II etap Ogólnopolskiego Konkursu „Młodzieżowe Debaty Oksfordzkie o Naturze 2000" w specjalnie przygotowanej i zaadoptowanej sali.
Uczniowie – Uczestnicy z klasy II TŻ i III TŻ ustawili krzesła wg instrukcji debaty oksfordzkiej, udekorowali salę zdjęciami wilków oraz zainstalowali projekcję zdjęć tematycznych z rzutnika multimedialnego. Debata odbyła się wg instrukcji, a na końcu po ogłoszeniu wyników zaprojektowano film edukacyjny o obecnej sytuacji i ochronie wilka w Polsce, przygotowany przez WWF. Na debacie zaszczycili nas Goście w osobie Pani Marii Łozińskiej, zastępcy Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Krosna, Pan dr Tomasz Kałamarz, przedstawiciel Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie, Pan Andrzej Józefczyk, przedstawiciel gazety Nowe Podkarpacie, Dyrekcja szkoły, nauczyciele oraz zainteresowani tematyką Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 uczniowie i pozostali goście.
Debata przebiegła w miłej i pełnej szacunku atmosferze.
Poniżej przedstawiamy podsumowanie debaty przez strony Propozycji oraz Opozycji.
Należy podkreślić, że wyczerpująca argumentacja obydwu stron pozwoliła na podjęcie przez publiczność decyzji o wyniku debaty. Wszyscy jednogłośnie zagłosowali nad poparciem postawionej tezy, a więc: „Wilk (Canis lupus) powinien pozostać na liście gatunków chronionych"!
Podsumowanie strony Propozycji:
Wilk powinien zostać na liście gatunków chronionych ponieważ jest cennym elementem bioróżnorodności naszego kraju oraz jednym z trzech największych ssaków drapieżnych Europy. Aktualnie wilk nie jest w Polsce gatunkiem zagrożonym, ale sytuacja może ulec zmianie jeżeli niechętne nastawienie myśliwych i hodowców zmieni się na wrogie i dojdzie do czynnego zwalczania tych drapieżników, jakie miało już raz miejsce po II wojnie światowej. Obecna polityka ochrony wilka ma właściwy, rozsądny i kompromisowy kierunek, godzących ze sobą hodowców, myśliwych, leśników oraz środowiska ochraniarskie. Głównym bowiem założeniem, jest zmiana wizerunku wilka, który to wizerunek jest główną przyczyną niechęci i nienawiści wielu ludzi. Edukacja społeczeństwa pokazująca wilka, jak każde inne zwierze, jak każdego innego drapieżnika chcącego jedynie przeżyć i wychować potomstwo oraz współpraca czynna z hodowcami wydaje się być właściwą drogą do uzasadnionej ochrony wilka.
Podsumowanie strony Opozycji:
Legendy o wilkach jako czarnych charakterach zapewne nie wzięły się znikąd. Wilki od zawsze wyrządzały duże szkody wśród zwierząt gospodarskich. Ich liczebność w niektórych miejscach w Polsce wydaje się być za wysoka, skoro zamiast korzystać z dzikiej zwierzyny atakują zwierzęta domowe. Powinno się je, przynajmniej lokalnie redukować. Szkody finansowe w kołach łowieckich będące efektem zabijania zwierząt kopytnych przez wilki powinny być w jakiś sposób rekompensowane lub powinny być wydawane zezwolenia na redukcję tych drapieżników.
Zapraszamy do obejrzenia filmu z debaty
Przyjęcia stron:
I. Dyrektor Szkoły Bogdan Skotnicki
1) wtorek 13.00 – 15.00
2) środa 14.00 – 16.00
II. Wicedyrektor Agata Betlej
1) poniedziałek 14.00 – 16.00
2) piątek 11.00 – 13.00
>>> Zmiana numeru telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży na 800-12-12-12
>>> mOchrona – nowa aplikacja ochrony rodzicielskiej
>>> instrukcja logowania dla rodziców i uczniów
>>> Jak odzyskać login i hasło?
W przypadku braku możliwości zalogowania się na indywidualne konto, należy zapoznać się z tymi informacjami.
wskazówki techniczne dla użytkowników
Realizowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+)
👉 Otwarci na świat i nowy wymiar edukacji branżowej
👉 Edukacja dla przyszłości w Zespole Szkół Ponadpodstawowych Nr 2
Realizowane projekty w ramach ERASMUS+
👉 Zainspiruj do myślenia – zmobilizuj do działania
👉 Ja w Europie – marzenia się spełniają
👉 Europejskie podróże po wiedzę i doświadczenie zawodowe – staże zagraniczne
👉 Stawiamy na zagraniczne doświadczenie zawodowe
👉 Zagraniczny staż = lepsza przyszłość
👉 Międzynarodowa edukacja językowa i cyfrowa nauczycieli kluczem do profesjonalizmu zawodowego
👉 Wzrost kompetencji cyfrowych i językowych = wyższa jakość kształcenia
Odwiedza nas 400 gości oraz 0 użytkowników.