Od 19 marca do 08 kwietnia 2017 r. 16 uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 im. Ks. Stanisława Szpetnara w Krośnie kształcących się w zawodach kucharz oraz technik żywienia i usług gastronomicznych wraz opiekunem przebywało w Ubedzie w Hiszpanii na trzytygodniowych stażach zagranicznych, które były owocem kontynuacji współpracy z hiszpańską firmą euroMind Projects. Tym razem realizowano projekt „Europejskie podróże po wiedzę i doświadczenie zawodowe – staże zagraniczne” w ramach Erasmus+ (programu Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata 2014-2020). Europejskie podróże zaprowadziły uczniów do hiszpańskich restauracji, w których zdobywali oni wiedzę, umiejętności i doświadczenie, których nie zdołaliby opanować w czasie nauki w szkole. Hiszpańscy restauratorzy byli dla stażystów mistrzami odkrywającymi tajemnice i arkana kuchni swojego kraju. W trakcie pracy uczniowie stykali się z produktami kulinarnymi, takimi jak: małże, krewetki, niespotykane w Polsce gatunki ryb, karczochy, z których sporządzali niecodzienne w Polsce, ale typowe dla Hiszpanii potrawy: tapas, croquetas, albóndigas, tortilli, gazpacho, sopa de marisco, paella przyzwyczajając się równocześnie do nowych, nieznanych smaków. Poza potrawami uczniowie przygotowywali także: natillas, galletas de mantequilla, bizcocho de chocolate. Stażyści nauczyli się otwartości na kulinarne odkrycia i poznawanie tego, co zaskakuje i zadziwia w kuchni krajów europejskich. Organizatorzy umożliwili uczestnikom udział w nietypowych warsztatach w Centrum Interpretacji Oliwy w Ubedzie (The Centre for Interpretation of the Olive Oil and Olive Grove). W trakcie warsztatów odbyła się prelekcja dotycząca sposobu wytwarzania oliwy oraz rodzajów oliwy. Po zajęciach teoretycznych odbyły się zajęcia praktyczne polegające na rozpoznawaniu za pomocą węchu i smaku rodzajów oliwy i ocena ich właściwości. Na zakończenie stażyści degustowali sporządzone przez szefa kuchni tapas (przekąski): sałatka z ziemniaków, papryki i ośmiornicy z czosnkowym sosem; dorsz duszony w oliwie z ziemniakami i dipem paprykowym; chorizo z przepiórczym jajem i czekoladowy deser, których głównym składnikiem była oliwa.
Przygotowanie grupy do wyjazdu rozpoczęło się parę miesięcy wcześniej. Stażyści wzięli udział w zajęciach z doradcą zawodowym, szkolnym pedagogiem, poznawali kulturę Hiszpanii oraz zwyczaje żywieniowe Hiszpanów. Poza tym doskonalili umiejętność opracowywania profesjonalnego Europass CV, które stanowiło podstawę do wyboru dla nich odpowiedniego miejsca odbywania stażu. Poza tym samodzielnie - online podnosili znajomość języka hiszpańskiego poprzez naukę słownictwa branżowego na platformie Moodle. Jednak najdoskonalszą szkołą językową był codzienny kontakt z rodowitymi Hiszpanami i nawiązywanie kontaktu na tematy branżowe i osobiste. Zalety stażystów takie jak: umiejętność organizowania stanowiska pracy, efektywnego zarządzania czasem, oceny jakościowej wykonanych zadań, staranność, pasja zawodowa, komunikatywność, wysoka kultura osobista zostały docenione przez pracodawców. Dzięki temu udało się stażystom osiągnąć główny cel realizowanego projektu, czyli zwiększyć swoją aktywność w poszukiwaniu pracy i szanse na zatrudnienie na lokalnym i europejskim rynku pracy. Hiszpańscy restauratorzy zaproponowali stażystom podjęcie pracy w czasie wakacji, co świadczy o tym, że uczniowie ZSP Nr 2 są bardzo ambitnymi, zdolnymi, młodymi ludźmi, dla których nauka zawodu to równocześnie pasja i sposób na życie.
Pobyt na stażach w Hiszpanii nie ograniczał się tylko do zdobywania doświadczenia zawodowego i pracy. Czas wolny uczniowie wypełniali odkrywaniem atmosfery Ubedy, jej prawdziwego oblicza oraz atrakcji turystycznych. Natomiast w trakcie czterech wycieczek poznali walory turystyczne regionu i hiszpańskich miast takich jak: Jaen, Cazorla, Grenada i Kordoba. Z zagranicznych staży oprócz hiszpańskiej opalenizny, nowych przyjaźni i niezapomnianych wrażeń uczniowie przywieźli także dokumenty potwierdzające zdobyte umiejętności i wiedzę takie jak: certyfikat zawodowy, dokument Europass Mobilność, certyfikat z warsztatów dotyczących rozpoznawania oliwy i certyfikat językowy. Będą one stanowić dla uczniów dodatkowy atut podczas poszukiwania pracy zarówno w kraju, jak i za granicą.
Natomiast pod koniec wakacji działalność zakładów fryzjerskich w Barcelos w Portugalii pozna 16 uczniów zasadniczej szkoły zawodowej i technikum uczących się w zawodach fryzjerskich. Będą im towarzyszyć: opiekun oraz 2 nauczycieli przedmiotów gastronomicznych. Staże w Portugalii zakończą realizację projektu „Europejskie podróże po wiedzę i doświadczenie zawodowe – staże zagraniczne”.
Obszerniejsza fotorelację można zobaczyć na stronie flickr.com pod adresem: https://www.flickr.com/photos/93775581@N03/albums/72157672221287691
PROJEKT: „Europejskie podróże po wiedzę i doświadczenie zawodowe – staże zagraniczne” współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.
Małgorzata Płatek/ZSP Nr 2 w Krośnie
Przyjęcia stron:
I. Dyrektor Szkoły Bogdan Skotnicki
1) poniedziałek 13.00 – 15.00
2) środa 14.00 – 16.00
II. Wicedyrektor Agata Betlej
1) wtorek 14.00 – 16.00
2) piątek 11.00 – 13.00
>>> godziny dostępności nauczycieli
>>> Zmiana numeru telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży na 800-12-12-12
>>> mOchrona – nowa aplikacja ochrony rodzicielskiej
>>> dodatkowe zajęcia psychologiczno-pedagogiczne
>>> instrukcja logowania dla rodziców i uczniów
>>> Jak odzyskać login i hasło?
W przypadku braku możliwości zalogowania się na indywidualne konto, należy zapoznać się z tymi informacjami.
wskazówki techniczne dla użytkowników
Realizowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+)
👉 Edukacja dla przyszłości w Zespole Szkół Ponadpodstawowych Nr 2
Realizowane projekty w ramach ERASMUS+
👉 Zainspiruj do myślenia – zmobilizuj do działania
👉 Ja w Europie – marzenia się spełniają
👉 Europejskie podróże po wiedzę i doświadczenie zawodowe – staże zagraniczne
👉 Stawiamy na zagraniczne doświadczenie zawodowe
👉 Zagraniczny staż = lepsza przyszłość
👉 Międzynarodowa edukacja językowa i cyfrowa nauczycieli kluczem do profesjonalizmu zawodowego
👉 Wzrost kompetencji cyfrowych i językowych = wyższa jakość kształcenia
Odwiedza nas 161 gości oraz 0 użytkowników.